?پنجشنبه 19 مردادماه 1402، اولین دیدار خصوصی رهبر انقلاب با برخی اهالی تعلیم و تربیت برگزار شد. حجت الاسلام #محسن_خاکی؛ معلم، پژوهشگر تعلیم و تربیت و از ناطقین دیدار، جلسه را اینگونه روایت میکند:
?اولین جملهای که آقا خطاب به جمع گفتند این بود:
«حرفهایتان دلسوزانه، آگاهانه و اندیشیده بود.» امام خامنهای
?در بین برخی تعلیم و تربیتیها یک دغدغهای وجود دارد که ساختار آموزش و پرورش رسمی قفل است و دولت میراث دوران پهلوی است و با این نظام مدرسهای ایرانی نمیشود کار کرد، برویم خودمان جدا، بیرون از ساختار رسمی و در یک گلخانههایی اسناد بنویسیم، مدرسهداری کنیم و بعد برای اینکه آنجا انسجام درست کنند و با ساختار رسمی تعامل کنند، معمولاً از رهبری درخواست ورود فراقوهای میکنند. رهبری چندین بار در دیدار محکم در برابر این ایده درآمدند و تعبیرشان این بود: «اینکه میگویید مرکز فراقوهای یا مدیریت عالی برای مسائل تربیتی کشور، معلوم نیست به صلاح کشور باشد. اساساً رویکردتان این باشد که نظام موجود قانون اساسی را بهم نزنید.» جمهوریت برای رهبری مهم است، نمیخواهد با یک رویکرد استبدادی، کودتایی ماجرا را پیش برد. اصرار رهبری بر ساختارهای جمهوریتی و حفظ ساختار قانونی موجود بود. آقا در پیشبرد حکمرانی ممکلت دنبال لاین ویژه نیست!
?رهبری دربارهی ساختارهای موازی آموزش و پرورش رسمی گفتند: «اینکه شما در زمینه آموزش و پرورش میگویید آتش به اختیار، اینجا خیلی نمیشود صحبت از آتش به اختیار کرد. اگر فضا را آنقدر باز کردیم، غیر از شما دیگرانی هم دندان تیز کردهاند.»
?ایشان تعبیری کردند که اگر خواستید سند تحولی بیاورید و کاری بکنید، یک سری ملاحظات اجرایی دارد و یک سری ملاحظات محتوایی. سه ملاحظه محتوایی گفتند که همهاش رویکرد عادلانه داشت. فرموند: «اگر میخواهید طرح تحول جایگزینی برای آموزش و پرورش بیاورید به این ملاحظات دقت جدی کنید:
- 1. مسئله تبعیض حتماً برایتان در اولویت باشد.
- 2. رویکردتان در اصلاح آموزش و پرورش، برای عموم باشد.
- 3. کودک و نوجوان مفهم شود که حضورش در مدرسه، بخشی از برنامه جدول پیشرفت عمومی کشور است، نه اینکه تصور کند وارد مدرسه شدهام که خودم را به جایی برسانم. و اینگونه هویت ملی در بچهها تزریق میشود و اگر چنین بشود، خود بچههای دانشآموز هم میشوند عاملان اصلاح و پیشرفت نظام آموزش و پرورش.»